Inhoud

Werkveld

Projecten

Meer info

ICT & Game Design and Technology

De specialisatieminor ICT & Game Design and Technology bouwt verder op de opgedane kennis in het 2e jaar. Je gaat je nog meer verdiepen in onderwerpen, die aansluiten bij de rollen binnen de games industrie. De opdrachten zijn groter en complexer van omvang en user testing speelt hier een belangrijke rol.

”Ik ben trots op de samenwerking met ICT & Cyber Security en Fontys ACI. Studenten hebben samen een verplaatsbare Cyber Security Escape Room ontwikkeld. Alle disciplines van HBO-ICT kwamen hier samen.”

Mark van Kuijk - Docent ICT & Game Design and Technology

Inhoud

In deze specialisatieminor werken studenten in interdisciplinaire teams aan onderzoek en ontwikkeling van zowel entertainment als applied games. Naast onderzoek en ontwikkeling komen aan de orde: Principes van game ontwikkeling (Game Basics), Artificial Intelligence, Level Design en de toepassing van in de industrie gangbare productieomgevingen waarbij User Testing centraal staat. Er wordt ingegaan op actuele thema's binnen de gamesindustrie en er wordt een verbinding gelegd met onderzoek van het lectoraat Interaction Design.

Om een degelijke voorbereiding op de beroepspraktijk te waarborgen, worden projectopdrachten uitgevoerd in een bedrijfssetting.

Studenten laten vaardigheden zien in doelgroep- en platformonderzoek, conceptontwikkeling, functioneel ontwerp en realisatie van games. Studenten hebben kennis van gamedesign-theorie en de positie van games in de samenleving. Hierbij wordt een Agile ontwikkelmethode gebruikt, waar user testing een belangrijke rol speelt en de student hier ethisch in handelt. Om dit alles te bereiken, wordt een onderzoekende en pro-actieve houding verwacht.

Werkveld

Wat je binnen Game Design and Technology leert kun je direct toepassen in het werkveld. Afhankelijk van je profiel en eigen voorkeur, ontwikkel jij je als gameplay programmeur, game/level designer en/of tool developer. Studenten Game Design and Technology zijn afgestudeerd bij bedrijven als Little Chicken, Game company, Ranj (onze Partner in Education), Vanguard Games, Fantazm, Spil Games en GGZe Gamelabs.

Projecten

Virtual Archery

In de fysieke wereld, wordt de gebruiker voorzien van een echte samengestelde boog. De hardware-boog maakt ook gebruik van tracking devices, die de positie en de hoek van de boog meten. De gebruiker wordt voorzien van een HMD (head-mounted display), een moderne helm met een scherm, zodat de kijker de virtuele omgeving te zien krijgt alsof hij fysiek aanwezig is. Dit zorgt voor een optimale experience voor de gebruiker.

SWIMGAMES

Samen met het lectoraat Interaction Design hebben we games in het zwembad ontwikkeld. Hiermee hebben we een bijdrage gedaan aan de strijd tegen obesitas bij adolescenten. Er is flink geexperimenteerd met technieken, die in het zwembad toepasbaar zijn. Ook hebben we game design principes getest, die beweging uitlokken, maar niet draaien om competitie, maar om samenspel.

GAMES4NATURE

Hoe kan game technologie de beleving in het bos versterken? Deze vraag stond centraal bij het project dat is uitgevoerd in samenwerking met Staatsbosbeheer, Fontys ACI en Saxion Hogescholen. In 4 weken tijd zijn er verschillende games in het bos uitgewerkt en getest door experts en kinderen.

CYBER SECURITY ESCAPE ROOM

Studenten van Fontys ACI, HBO-ICT, specialisaties ICT & Game Design and Technology en ICT & Cyber Security hebben samen een verplaatsbare escape room ontworpen en ontwikkeld, die je bewust maakt van verschillende cyber security elementen. In 2 kamers werken teams individueel maar ook samen om het mysterie rondom stalking/hacking op te lossen.

Meer info

Inschijfdatum
Minor najaar 2019: uiterlijk zondag 30 juni 2019 via Progress WWW.

Meer informatie is verkrijgbaar bij: Wouter Sluis-Thiescheffer | w.sluis-thiescheffer@fontys.nl